Recension: L'Occitane Shea Butter Hand Cream

L'Occitane Shea Butter Hand Cream Dry Skin, 75 kr/ 30ml eller 225 kr/ 150 ml

Såhär beskriver eleven.se produkten:

L'Occitane Shea Butter Hand Cream gör dina händer härligt mjuka och återfuktade. Denna handkräm innehåller honung och kokosolja som tillsammans med mandelextrakt och rent sheasmör tar bort det torra, narriga och lämnar händerna underbart lena.

Efter att du smörjt in händerna absorberas krämen snabbt in i huden, utan att lämna efter spår av olja eller fett, och du kan njuta av underbara händer, fantastisk doftande av jasmin.


Jag kan ju säga att jag inte riktigt håller med om allt som står, för det första doften. "En fantastisk doft av jasmin", eeh? Njaa, skulle nog inte beskriva den som fantastisk, den luktar mer som en gammal tants "lukta-gott-medel" på toan. Inte så mysigt alltså. Jag har vant mig lite vid doften, men ärligt talat, en god doft är ganska viktig vad gäller handkräm tycker jag och här floppade den alltså redan på den punkten.

 

Det som är allra viktigast är ju förstås vad krämen gör, men inte heller här tycker jag om den särskilt mycket. När jag först började använda den hade jag precis använt mitt superbraiga Hand Butter från TBS, och tyvärr missat att smörja in händerna en enda kväll. Mina händer blev supertorra och det var den kvällen jag använde denna för första gången. Tyvärr gjorde den inget för mina händer, de var torra i flera dagar. Efter ett tag blev de dock bättre, men jag misstänker att det beror på att jag lånade mammas kräm en dag. Denna gjorde helt enkelt inget bra jobb, utan den mjukgjorde lite för stunden men inget långvarigt resultat. 

 

Efter att händerna blev bra igen har den här handkrämen dock funkat, men den är inget att ha när man ska reparera redan skadade och torra händer. Så att "det tar bort det torra" stämmer verkligen inte. Det jag kan hålla med om från elevens beskrivning av den är att den sjunker in snabbt. Den lämnar ingen hinna eller så, men tyvärr är det inget som gör att produkten höjs i mina ögon. Återfuktning är det viktigaste, oavsett om det lämnas en hinna eller inte! 

 

En sista sak jag ska säga: för att få i alla fall lite återfuktning av produkten krävs väldigt mycket kräm, vilket gör att den tar slut ganska snabbt. Skulle absolut inte lägga ner så mycket pengar (225 kr för fullstorlek) på att köpa den igen. Inget som kommer hittas hos mig igen!

 

 1 av 5 poäng - ingen bra återfuktare, men den gör mig i alla fall inte torrare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0